Εργοδότης: Shed
Αρχιτεκτονική μελέτη – μελέτη εσωτερικού χώρου – επίβλεψη: Χρυσούλα Φωτσιτζή
Γραφιστική ταυτότητα: CAN studio
Τοποθεσία: Αχειροποιήτου 1, Θεσσαλονίκη
Συνολικό εμβαδό: 9,5m2
Χρόνος μελέτης: 2022
Χρόνος κατασκευής: 2022
Φωτογραφίες: Σωτήρης Μωραϊτης
Το Shed 小屋 βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, σε πλακόστρωτο πεζόδρομο πίσω από το ιερό του ναού της Παναγίας Αχειροποιήτου, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που σερβίρει speciality coffee σε περαστικούς και καθήμενους, καλώντας τους σε μία ολοκληρωμένη εμπειρία απόλαυσης ροφημάτων καφέ.
Το ακίνητο που επιλέχθηκε για το κατάστημα είναι μία πρώην μικρή γωνιακή αποθήκη (στα αγγγλικά shed) στο κέντρο της πόλης, εμβαδού μόλις 9,5 τετραγωνικών μέτρων.
Ο εσωτερικός χώρος εξυπηρετεί μόνο την αποθήκευση, παρασκευή και διάθεση των προϊόντων, ενώ οι καθήμενοι πελάτες φιλοξενούνται στον εξωτερικό χώρο του πεζοδρόμου.
Στόχος της χωροθέτησης ήταν η χρήση όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά του διαθέσιμου εμβαδού για τις ανάγκες της επιχείρησης. Με δεδομένο το επαρκές ύψος του χώρου και την υψομετρική διαφορά των δύο συμβαλλόμενων οδών, δημιουργήσαμε είσοδο στην πλαϊνή πλευρά, που είναι και η ψηλότερη. Ο πάγκος διάθεσης τοποθετήθηκε στο χαμηλότερο σημείο, στην όψη προς τον πεζόδρομο, προσφέροντας αμεσότητα προς τους καθήμενους. Το WC τοποθετήθηκε και αυτό σε ψηλότερη στάθμη δημιουργώντας από κάτω χώρους αποθήκευσης, ενώ ο διαχωρισμός του από το παρασκευαστήριο είναι ουσιαστικά ένα ψηλό ερμάριο.
Η νέα τάση του Japandi μας έδωσε τη χρυσή τομή για τον σχεδιασμό του καταστήματος και την επιλογή επίπλων και διακοσμητικών στοιχείων του χώρου.
Japandi= Japanese & Scandi = Η ένωση δύο κόσμων που συναντιούνται με κοινή ρίζα τους τον μινιμαλισμό, με στόχο την άνεση και την λιτότητα στις φόρμες και κοινή φιλοσοφία τις σιωπηρές χρωματικές αντιθέσεις και την αγάπη προς τα φυσικά υλικά.
Ένας συνδυασμός της hygge έννοιας της Σκανδιναβικής κουλτούρας με κυρίαρχο στόχο την άνεση και της wabi–sabi φιλοσοφίας της Ιαπωνίας που βρίσκει την ομορφιά στις ατέλειες, αγνοώντας τις συμμετρίες και χρησιμοποιώντας φυσικά υλικά: ξύλο σε φυσικούς τόνους, τερακότες, παστέλ σχεδόν λευκές αποχρώσεις, τίποτε πολύ ηχηρό.